ıstanbul'da bir meydan. taksim semti ve meydanı adını, eskiden galata-beyoğlu suyunun "taksim edildiği", taksim maksemi'nden almıştır.
meydan olmadan önce, eski evlerin sıralandığı dar bir bölge olan semt, meydan haline getirilip genişletildikten sonra zamanla bugünkü görünümünü almıştır. meydanın ortasındaki cumhuriyet anıtı ve çevresi bugün tören yeri olarak kullanılıyor ve buluşma yeri işlevini üstleniyor.meydanın başlangıcından tünel'e kadar nostaljik tramvay çalışır.
taksim aynı zamanda kültür,eğlence ve büyük bir alışveriş merkezidir.çok sayıda mağaza, sinema ve tiyatro salonu, sanat atölyeleri, sergi salonları, bar, disko, kafe barındırır. özellikle haftasonları taksim'de 24 saat hareket vardır. meydanın girişinde bulunan dönercilerin (bazıları haftaiçi de dahil olmak üzere)çoğu haftasonu tüm gün açıktır. saat 05.00'e kadar geceklüpleri kapanmaz. meydanın yakınlarında bulunan taksiler ile günün her saati ulaşım sağlanır.
taksim meydanı’nın simgesi haline gelen anıt ıtalyan heykeltraş pietro canonica'ya yaptırılmış, 1928 yılında yerine yerleştirilmiştir. anıtın yapımı 2,5 yıl sürmüş, anıt taş ve bronz kullanılarak yapılmıştır. maliyeti için halktan para toplanmıştır. cumhuriyet dönemi anıtlarından ilk defa figüratif bir anlatımla atatürk'ü ve yeni düzeni anlatan bir heykeldir. anıt dikilmeden önce taksim'de alan özelliği yoktu.
taksim çeşmesi; ıstiklal caddesi, gümüşsuyu ve sıraselviler arasında kalan bir açıklıktı, bu anıt için kışlanın bir kısmı alana katılmıştır.dairesel bir meydanın ortasına dikilen anıtta, iki yüzünde bronz figürlerin yer aldığı geleneksel mimari kullanılmıştır, 11 metre yüksekliğindedir. kaidesinde pembe trentino ve yeşil suza mermerleri kullanılmıştır. anıtın bir yüzü cumhuriyet türkiyesi’ni, diğer yüzü ise kurtuluş savaşı’nı simgelemektedir. figürler arasında kurtuluş savaşı'ndaki yardımlarına atfen iki sovyet subayı voroşilov ve frunze'nin figürleri de bulunmaktadır.
anıtın kuzey yönünde mustafa kemal, yanında ısmet ınönü, fevzi çakmak ve halk betimlenmiştir. anıtın yan yüzlerinde birer asker üstlerindeki madalyonlarda ise iki kadın figürü görülmektedir. anıtın dar yüzleri altında mermerden yalaklar bulunur. bunlar çeşme olarak düşünülmüş daha sonra eklenmemiştir.
meydan olmadan önce, eski evlerin sıralandığı dar bir bölge olan semt, meydan haline getirilip genişletildikten sonra zamanla bugünkü görünümünü almıştır. meydanın ortasındaki cumhuriyet anıtı ve çevresi bugün tören yeri olarak kullanılıyor ve buluşma yeri işlevini üstleniyor.meydanın başlangıcından tünel'e kadar nostaljik tramvay çalışır.
taksim aynı zamanda kültür,eğlence ve büyük bir alışveriş merkezidir.çok sayıda mağaza, sinema ve tiyatro salonu, sanat atölyeleri, sergi salonları, bar, disko, kafe barındırır. özellikle haftasonları taksim'de 24 saat hareket vardır. meydanın girişinde bulunan dönercilerin (bazıları haftaiçi de dahil olmak üzere)çoğu haftasonu tüm gün açıktır. saat 05.00'e kadar geceklüpleri kapanmaz. meydanın yakınlarında bulunan taksiler ile günün her saati ulaşım sağlanır.
taksim meydanı’nın simgesi haline gelen anıt ıtalyan heykeltraş pietro canonica'ya yaptırılmış, 1928 yılında yerine yerleştirilmiştir. anıtın yapımı 2,5 yıl sürmüş, anıt taş ve bronz kullanılarak yapılmıştır. maliyeti için halktan para toplanmıştır. cumhuriyet dönemi anıtlarından ilk defa figüratif bir anlatımla atatürk'ü ve yeni düzeni anlatan bir heykeldir. anıt dikilmeden önce taksim'de alan özelliği yoktu.
taksim çeşmesi; ıstiklal caddesi, gümüşsuyu ve sıraselviler arasında kalan bir açıklıktı, bu anıt için kışlanın bir kısmı alana katılmıştır.dairesel bir meydanın ortasına dikilen anıtta, iki yüzünde bronz figürlerin yer aldığı geleneksel mimari kullanılmıştır, 11 metre yüksekliğindedir. kaidesinde pembe trentino ve yeşil suza mermerleri kullanılmıştır. anıtın bir yüzü cumhuriyet türkiyesi’ni, diğer yüzü ise kurtuluş savaşı’nı simgelemektedir. figürler arasında kurtuluş savaşı'ndaki yardımlarına atfen iki sovyet subayı voroşilov ve frunze'nin figürleri de bulunmaktadır.
anıtın kuzey yönünde mustafa kemal, yanında ısmet ınönü, fevzi çakmak ve halk betimlenmiştir. anıtın yan yüzlerinde birer asker üstlerindeki madalyonlarda ise iki kadın figürü görülmektedir. anıtın dar yüzleri altında mermerden yalaklar bulunur. bunlar çeşme olarak düşünülmüş daha sonra eklenmemiştir.